Valentijnsdag en communicatie

By Blog

blog valentijn en communicatie

Valentijnsdag en Communicatie

Wat hebben die twee woorden met elkaar te maken? Alles! Als je het mij vraagt. Op Valentijnsdag laat je merken dat je om de ander geeft, dat je jezelf wilt verbinden aan de ander. En dat is nu precies waar het bij communicatie om draait. Je wilt verbinding maken met degene die belangrijk voor je is. Dat kan zijn een potentiële klant, maar ook een medewerker. Waarom zou diegene zich juist tot jouw bedrijf wenden? Wat maakt jou onderscheidend ten op zichte van al die anderen? Er is niemand die dat beter weet dan jij zelf. Dus daarover moet je communiceren! Laat de ander weten waar jouw hart sneller van gaat kloppen. Laat zien waar jij voor staat.

Het samenstellen van de juiste communicatiemiddelen en deze verspreiden op de juiste momenten, daarmee maak je het verschil. Daarmee maak jij jezelf zichtbaar en creëer je naamsbekendheid. En laat dat nu net zijn waar mijn hart sneller van gaat kloppen! Ik vind het heerlijk om samen met mijn opdrachtgevers op zoek te gaan naar de juiste strategie en boodschap. Voor mij is het eigenlijk alle dagen een beetje Valentijnsdag 🙂

Heb je niks met al die roze hartjes die deze dag nu eenmaal met zich meebrengt? Geen paniek, gelukkig zijn er nog tal van andere leuke dagen in het jaar waar jouw hart wel sneller van gaat kloppen. Wist je bijvoorbeeld dat het 16 februari internationale pizzadag is? Tik gerust dat woord eens in op Google. Als je de zoekmachine mag geloven is het alle dagen pizzadag. Mooi toch? Zijn tal van leuke communicatie-activiteiten voor te bedenken!

Rest mij je nog een Happy Valentine’s Day toe te wensen! Of hou jij het toch liever op pizzadag?

Bedankt 2015, hallo 2016!

By Blog

IMG_0243Bedankt 2015, hallo 2016!

December is voor mij meestal zo’n maand waarin weemoed zo nu en dan hoogtij viert. Herkenbaar? Voor de meeste mensen vast wel. Maar dit jaar voelt de decembermaand echt totaal anders voor mij! De lampjes in onze kerstboom lijken harder te schitteren dan andere jaren. De gerechten in de reclamefolders zien er nog voortreffelijker uit dan vorig jaar. Zelfs de jaarlijkse kerstboodschappen deren me niet. En daar wil ik u voor bedanken!

Mij bedanken? Waarom dan? Ik hoor het u denken. Ik zal het uitleggen. Het is u vast niet ontgaan dat ik een aantal weken geleden de stap naar het eigen ondernemerschap heb gezet. Ik mocht de laatste weken keer op keer uitleggen wat een communicatie-adviseur zoal doet. En blijkbaar heb ik menigeen ervan weten te overtuigen dat communicatie de smeerolie is voor elk bedrijf.

Het ziet ernaar uit dat ik in 2016 bedrijven ga helpen met het opnieuw inrichten van de website en de daarbij behorende teksten. Ik mag bedrijven ondersteunen bij hun interne communicatie. “Intern beginnen is extern winnen”. Ook mijn expertise in het organiseren van evenementen bleef niet onopgemerkt. En ondertussen neem ik interviews af bij leuke ondernemers voor de regionale weekbladen om er vervolgens mooie artikelen van te schrijven.

Kortom, waar ik een aantal weken geleden nog twijfelde over die eerste indruk. Denk ik nu voorzichtig te mogen concluderen dat mijn elevator pitch toch eigenlijk best duidelijk is! Ik mag in 2016 dingen gaan doen waar ik echt blij van word. Dromen, durven, doen is een van de spreuken op mijn website die ik waar heb mogen maken. Dit had ik een jaar geleden, tijdens diezelfde donkere dagen voor Kerst niet durven dromen! But, I did it!

En zoals het een goede communicatie-adviseur betaamt geef ik nog graag een advies voor 2016. Blijf vooral met elkaar in gesprek en zoek naar verbindingen, communicatie is de bron van verder komen. Ik wens u fijne dagen en een communicatief 2016!

Eerste indruk

By Blog

communicatieadviesEerste indruk

Nog nooit was ik me zo bewust van die ene eerste indruk dan de laatste maanden. Hoe kom ik over op de ander. Draag ik de juiste kleding voor dit gesprek en niet in het laatste geval, gebruik ik de juiste taal?

Eén van de belangrijkste zaken die een ondernemer altijd paraat moet hebben is “de elevator pitch”. Hoe moeilijk is dat! Vorige week nog volgde ik een inspirerende workshop bij Rudy van Beurden (www.gaaf.eu) over professioneel pitchen. En natuurlijk weet ik waar ik als communciatieprofessional voor sta. Maar hoe leg ik dat nu kort en krachtig uit aan de ander.

En ja, ook ik gebruik daarbij woorden als focus, sparren en out of the box. Zijn dat eigenlijk wel woorden die aanspreken bij mijn doelgroep? Waren dit niet juist die woorden uit het lijstje van de meest weerzinwekkende managementwoorden? Met schaamrood op mijn wangen moet ik bekennen dat dit zo is.

Maar hoe dan wel, vraag ik mezelf bezorgd af? Wat nu als mensen aan mij vragen: “Waar kun jij me als communictieadviseur bij helpen? Ik ben uw communicatiecoach, ik geef u en uw bedrijf de handvatten die u helpen nog beter te communiceren met uw doelgroep.”

Nu maar hopen dat het woord communicatiecoach volgend jaar niet wordt opgenomen in het lijstje van diezelfde managementwoorden.

 

 

Keuzes…een luxe of last

By Blog

Keuzes maken, op sommige dagen het moeilijkste wat er is. Vast en zeker herkenbaar. Het maken van de juiste keuze varieert bij mij nogal eens. Dat kan een keuze zijn die dagelijks terugkeert, wat eten we vanavond? Maar ook een keuze op het zakelijke vlak kan mij flink bezig houden.

huisstijl

Neem nou bijvoorbeeld het ontwerpen van de huisstijl voor mijn eigen bedrijf. Waar ik in mijn dagelijkse werk knopen doorhak aan de lopende band. Was dat voor mijn eigen bedrijf toch wel even een ander verhaal. Is deze kleur wel professioneel genoeg? Een foto op mijn visitekaartje, is dat wel wat ik wil?

Gelukkig zijn daar dan altijd de professionals waarmee ik samenwerk. Zij loodsten mij door dit creatieve proces heen. En zie hier het resultaat. De keuzes die ik maakte kwamen voort uit de passie die ik voel voor mijn vak en mijn bedrijf.

Maar wat betekenen mijn keuzes nog, als ik kijk naar het journaal. Drommen vluchtelingen komen onze kant op. Zij kunnen niet kiezen wat zij vanavond willen eten. Zij kiezen zelfs niet waar zij vanavond de nacht doorbrengen. Zij maakten maar één belangrijke keuze, geen oorlog maar vrede. Daarom maakte ik de keuze eens te gaan onderzoeken of er nog vrijwilligers nodig zijn om deze mensen een beetje op weg te helpen. Wellicht kunnen zij wel wat hulp gebruiken met het maken van de juiste keuzes.

Veranderen, nee dank u

By Blog

veranderingenVeranderen, nee dank u.

De meeste mensen houden niet zo van veranderingen. Dus eigenlijk is het helemaal niet zo gek dat ik op maandag meestal aardappels eet en op dinsdag spaghetti. Gewoon omdat het zo makkelijk is, hoef ik niets te veranderen aan m’n boodschappenlijstje van de zaterdag. Wennen aan verandering begint eigenlijk al wanneer je kind bent. Overstappen van een heerlijke flesvoeding naar een plastic lepel in je mond, best een grote verandering. Of van die vertrouwde basisschool naar de middelbare, hoe lastig was dat. En niet te vergeten de verandering naar je eerste eigen woning. Dan verandert echt alles. Maar toch kwam elke verandering weer goed. Gewoon, omdat m’n moeder me vertelde dat ieder kind na de basisschool naar de middelbare ging. Ze legde me uit dat iedereen die later wilde werken, niet altijd op de basisschool kon blijven. Het feit dat ik zelf mee mocht kiezen naar welke school ik wilde, maakte het allemaal een stuk makkelijker. En eenmaal op de nieuwe school viel het allemaal reuze mee, eigenlijk was het er gewoon leuk.

Ook in ons dagelijkse werk moeten we regelmatig veranderen. Omdat de regelgeving verandert, of omdat het efficiënter kan. Of gewoon, omdat de directeur het nu eenmaal zo wil. Ik zou willen dat elk bedrijf het deed zoals mijn moeder. Vertel eerst eens waarom veranderen zo hard nodig is, kom met feiten en overtuig. Laat mensen meedenken over de verandering. De meest waardevolle oplossingen komen vaak van de werkvloer. Om vervolgens met elkaar de verandering door te voeren. Samenwerken aan de verandering verbindt. Zelfs dan gaat degene met de meeste weerstand na verloop van tijd ook overstag.

Ondertussen lijkt deze blog bijna een hulde te zijn aan Betteke van Ruler, communicatiegoeroe pur sang. Zij beschreef ooit in een model hoe zij vindt dat elke verandering moet gaan. En verhip, ze heeft gelijk! Veranderen, is eigenlijk zo gek nog niet. Misschien toch maar eens op maandag spaghetti eten dan.

Geven is een zaak van talent – Ovidius

Naar alle diensten